mandag den 8. oktober 2012

Blomkålssuppe med citron, rosmarin og trøffelolie

Aaaaaatjuuuh.... æv så gik den ikke længere - er blevet godt og gammeldags forkølet. Den bedste kur mod mine forkølelser er suppe, ingefær og massere af min yndlings pukka te (den med lakrids/pebermynte). Her er en af mine favoritsupper! Den tager et split sekund, når man er lidt sløj og smager skønt af varme og god bedring!


Blomkålssuppe 
- 2 kartofler (mellem/små)
- 1/2 blomkål
- 1 kvist rosmarin
- 1 løg
- 5 dl boullion (grønsags eller hønse)
- 1/2 citron
- 1,5 dl madlavningfløde (brug milda 4%, hvis man er til den slanke side) 
- salt og peber
- en trøffelolie

Finhak løget og sauter det med lidt olivenolie i en gryde. Tilsæt kartoflerne i tern, blomkålen i små buketter, rosmarinen og boullionen. Lad det hele koge mørt og blend det derefter med en stavblender. Kom suppen op på varmen igen, hvorefter fløden tilsættes og suppen smages til med salt, peber og citronsaft. Som en ekstra smagsforstærker kan et enkelte par dråber af en god trøffelolie gøre underværker.

2 kommentarer:

  1. Jeg spicer også altid min mad med masser af ingefær, hvidløg og chile når jeg kan mærke der er noget undervejs - så plejer jeg at kunne tage det i opløbet.
    - rigtig god bedring med dig.

    kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih tak Maria - ja det er dog næsten uundgåeligt at snuppe sig en forkølelse når vejret skifter på den her måde. Hele omgangskredsen har i hvertfald også haft en tur. Må booste mig med en masse forkølelsesfjender :-)

      Slet