onsdag den 5. september 2012

Æblekompot - kun æble, dadler og vanilje

Haven bugner i øjeblikket med æbler og blommer og min fantasi bliver i den grad sat på prøve.


Vi laver altid den sædvanlige blommekompot/marmelade af blommerne, som himmelsk går hånd i hånd med en god ostemad. Æblerne derimod førte minder tilbage til min barndom, hvor æblegrød var et stort hit specielt, når det var toppet med iskoldt mælk. Derfor begav jeg mig ud i en æblegrød/kompot kun sødet med dadler og lidt vaniljepulver (ikke sukker). Resultatet blev dejligt og i morges blev kompotten topping på min sædvanlige morgengrød med en lille skefuld skyr.

Æblekompot m. vanilje & dadler
- 6 æbler
- 6 dadler
- 1 tsk vaniljepulver/kornene fra 1 vaniljestang
- 1 1/2 dl vand

Skræl æblerne og fjern kernehuset, hvorefter du skærer dem i små stykker. Kom æbleternene i en gryde sammen med resten af ingredienserne og kog ved smag varme indtil æblerne får konsistensen af grød/kompot. Efter min mening må kompotten gerne have lidt bid.

Efter min mening en fantastisk måde at få brugt havens æbler.

3 kommentarer:

  1. mmm lyder dælme lækkert!
    Det vil jeg prøve at lave, det vil sikkert smage skønt både på min morgenskyr og på min datters morgengrød :-)

    http://vanloseblues.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria!
      Tror bestemt det vil falde i god jord hos din datter og ikke mindst på din morgen skyr :-)

      Slet
  2. Juhu! Så kan jeg kommentere :) Vil bare sige, at æblekompot også smager virkelig godt på grød sammen med lidt solbærsyltetøj!

    SvarSlet