lørdag den 16. juni 2012

Kurvebrød

Alt imens sommeren lige så stille nærmer sig (håber jeg), gemmer jeg mig mellem bøger og 3 års noter for at færdiggøre slutspurten af eksamensplanen. Ind imellem har man brug for en pause og i går blev en af pauserne brugt på dette fine stribede brød der er fuld af smag.

Kurvebrød
- 10 g gær
- 200 g fuldkornmel (rugmel, grahamsmel etc.)
- 400 g hvedemel
- 20 g havsalt 
- 6 dl vand 

Brøddet er meget nemt og kræver kun lidt tålmodighed og ventetid - det er nemlig "koldtidshævet" som jeg kalder det (koldhævet og langstidshævet). Opløs gæren i vandet og kom mel og havsalt i. Ælt dejen rigtig godt sammen - hvis du ejer en dejlig hjælper, kan røremaskinen gøre underværker, hvis du lader den køre ca. 5 min. Kom dejen i en skål smurt med lidt rapsolie eller den olie du nu foretrækker og lad den hæve natten over minimum 10-12 timer. 

Inden du kommer dejen i din hævekurv er det vigtigt, at du har sørget for, at der er godt med mel i den. Altså bare i rillerne når den skal hæve. Det er også det der giver brødet det flotteste mønster. Lad dejen hæve i kurver i ca. 1,5 time, så dejen kan vågne. Imens kan du tænde for ovnen på 225 grader. Jeg elsker at bage med vores bagesten, det giver brødet en fantastisk skorpe. Så når brødet er vågnet, kommes det så ind på bagestenen i 25-35 min. 




Det bedste er altså når brødet får lov til at sætte sig - så selvom varmt brød smager himmelsk, har brødet bedst af lige at sætte sig og samle smag.

p.s En tradition der har fulgt os herhjemme er fødselsdagskartoflen. En hyggelig lille kartoffel med flag i, der bruges til nedtælling til diverse fødselsdage. Om 6 flag bliver det min tur - juuhu. Godt man har lidt at glæde sig til mellem hele eksamenstumulten. 

2 kommentarer:

  1. Kurvebrød er helt vidunderligt. Skorpen bliver bare særligt god og samtidig bliver brødene jo så flotte!

    SvarSlet
  2. Ja elsker det fine kurvemønster :-) Det skal helt sikkert leges endnu mere med!

    SvarSlet