lørdag den 14. april 2012

Ren vegetarisk pizza lykke!


Hvis det stod til mig, burde stenovnsbagt pizza være en ret man fik hver uge, men jeg må nok tilstå at det måske alligevel ikke ville blive den samme gode overraskelse hver gang og at jeg nok ville blive en smule rundere om hofterne, da jeg kan have svært at høre, hvornår maven siger stop når denne ret kommer på bordet. Efter en lidt anstrengende arbejdsdag kom jeg hurtigt frem til, at dette var den rette anledning til det jeg vil kalde comfort food. Denne gang skruede jeg op for grøntsagerne og op for den gode smag! Efter et vellykket eksperiment med en pizzadej var resultatet bedre end hvad jeg havde turde drømme om.

Pizzadej med kamutmel (2 mellemstore pizzaer)
- 3,5 dl kamut mel
- 2,5 dl tipo 00 (italiensk hvedemel)
- 1/2 pakke gær 
- 2,5 dl lunkent vand
- 3 spsk olivenolie 
- 1 tsk salt

Dejen er dej-lig nem og lige at gå til! Man skal blot opløse gæren i det lunkne vand og blande resten af ingredienserne i. Min dej fik lov til at hæve på køkkenbordet i små 2,5 time. Det er dog også et godt tricks at komme knap så meget gær i, men skrue op for hævetimen i stedet for, så bliver dejen mere elastisk.

Grønsagstopping:
- 10 små cherrytomater
- 1 gul peberfrugt
- kantareller efter smag og behag 
- frisk mozerella (erstattede med gogonzola på min anden pizza) 
- frisk rosmarin
- lidt kværnet chili
- havsalt og peber
- tomatsauce fra glas (eller hjemmelavet?)
- 1 løg 
- spinat
- oliven

Toppingen er jo helt op til den enkelte at bestemme og hvis jeg havde haft længere tid, er jeg ikke et split sekund i tvivl om at aubergine, kartofler eller squash havde klædt den mindst ligeså godt. Hvis man er heldig at eje en bagesten til ens ovn, får man de lækreste sprøde pizzaer ud af det. Jeg kom min bagesten i ovnen, tændte ovnen på 225 grader og lod den varme op til den var godt varm (15-20 min ca.), så er stenen gennemvarm. Jeg gav mine pizzaer omkring 7 min, men det er altid en god idé at holde øje med dem, da det kan gå hurtigt lige pludselig. Jeg elsker mine toppet med en god håndfuld rucolasalat og lidt friske basilikumblade.



1 kommentar:

  1. Pizzaen ser rigtig god ud, jeg vil prøve med spinat næste gang. Jeg bager ofte små pizzaer til madpakken. Jeg har også fundet en anden god opskrift her: http://www.madopskrifter.info/sma-pizzaer-til-brunch-eller-madpakken/

    SvarSlet