torsdag den 12. april 2012

Litterær rutsjetur






































Efter en lidt intensiv periode med diverse skoleprojekter, har jeg denne aften tilladt mig selv at gå i dybden med en god bog. Jeg må indrømme, at jeg ikke altid har været den store læsehest, men efter at jeg have læst en artikel omkring Jonathan Safran Foers bog 'OM AT SPISE DYR', var jeg lidt for nysgerrig til at lade den ligge. Alt i alt er bogen et forsøg på at undersøge, hvordan dyr bliver behandlet for, at vi blandt andet har muligheden for at kunne vælge at få kød til hvert måltid. Han undersøger industrilandbruget og dets brutale måde at behandle og mishandle dyr på også selvom, at begreber såsom frilands- og økologisk er indblandet. I hans bog stiller han spørgsmålet "Er mennesket ikke også et dyr?" og kommer med tusindevis af overbevisende eksempler på, at der er en lighed mellem os og det som ligger på de fleste af vores tallerkener hver dag. Så er det virkelig så vigtigt for os at få en stor røde bøf, en stor grillkylling eller  en langtidsstegt steg? Jeg måtte i så fald lige tænke mig om en ekstra gang.

For jeg må advare om, at bogen i nogen grad formår, at få sat tankerne igang hos den enkelte 'kødspiser' og at jeg i høj grad ikke kunne lade vær med at kigge på den ovnbagte kylling, da den kom ud af ovnen. Hermed ikke sagt at det er en vegetarisk bibel. Jeg mener blot, at det er sundt, at få sat lidt perspektiv på tingene og blive mere opmærksom på, hvad det egentlig er vi både udsætter dyr for, men også vores egne kroppe og tænke lidt over, hvad det egentlig er vi stopper i munden. Dette er bestemt ikke en vegetarisk prædiken, da jeg heller ikke holder mig fra alt kød (endnu), men blot en forsmag til alle nysgerrige sjæle, der kunne finde sådan en debat interessant. Det gjorde jeg nemlig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar